Sec XXI

Evoluția mașinilor de Formula 1

Pentru fanii Campionatului Mondial de Formula 1, evoluția mașinilor de Formula 1 în cei 70 de ani de existență este una incredibilă. Pe lângă faptul că designul s-a modificat radical, setările mașinii și electronica de la bord a transformat în ultimii ani monopostul de F1 într-un adevărat super-computer.

Evident, și skill-urile de care pricepuții piloți trebuie să dea dovadă sunt tot undeva în domeniul incredibilului. Aceștia au nevoie nu doar să fie extrem de buni piloți, dar trebuie să înțeleagă și toate sistemele și programele care conduc mașina. Unul dintre aceste recente îmbunătățiri este butonul Push On, care odată apăsat modifică setările mașinii oferindu-i forța necesară pentru a depăși adversarul direct într-o perioadă scurtă de timp.

Nu sunt nici pe departe un expert în tehnologiile folosite în Campionatul Mondial de Formula 1, dar la fel ca mulți alți fani îmi place să privesc aceste adevărate opere de artă în acțiune.

Anul 1950

Campionatul Mondial de Formula 1 a avut prima cursă pe circuitul de la Silverston în anul 1950. Mașinile aveau prea puțină aerodinamică, iar siguranța pilotului era și ea precară. Mașinile dominante erau Alfa Romeo.

Anii 1950 – 1960

În această perioadă au început să fie impuse reguli și restricții, cum ar fi limitarea mărimii motorului cu toate că mașinile puteau să aibă dotări turbo sau superchargere. Începând cu 1958 era obligatoriu ca toate mașinile să folosească benzină și nu alte variante de combustibili pe bază de alcool.

Anul 1968

Primele studii și analize aerodinamice au început să aducă și modificări ale mașinilor. Aripi și eleroane care astăzi ar arăta foarte caraghios, dar care în acea vreme însemna un vârf de lance în cercetare și dezvoltare. Totuși utilizarea aerodinamicii a dus în acel an la pierderea vieților a 5 piloți. Din nou s-a discutat despre siguranța acestora, ceea ce a dus la interzicerea aripilor înalte.

Anii 1970 – 1980

Începutul anilor 1970 a însemnat și primele curse într-un format asemănător celor pe care îl știm acum. De asemenea s-a dat liber la Cercetare/Dezvoltare, iar schimbările și inovările tehnologice nu au întârziat să apară. În anul 1978 a început să se folosească forța de apăsare asupra pământului, acel ”Ground Effect”. În acel an Mario Andretti a câștigat Campionatul Mondial cu mașina sa Lotus 79.

Anul 1981

Apare prima mașină construită din fibră de carbon compozit, inclusiv cadrul. Asta înseamna că mașina este mai ușoară, mai robustă și mai puternică. Cu toate că ridicase semne de întrebare cu privire la siguranța pilotului, în final toți constructorii aveau să preia această inovație.

Anul 1989

Motoarele turbo au fost din nou interzise. Revin astfel motoarele cu aspirație naturală de până la 3,5 litri și între 8 și 12 cilindri.

Anul 1994

Trecuseră zece ani fără o fatalitate în Formula 1. Din păcate, 1994 este anul în care Ayrton Senna își pierde viața pe circuitul de la San Marino. Evident, moartea sa a dus la noi modificări și noi restricții în Campionatul Mondial de Formula 1.

Anii 2000

Se intrase de ceva vreme într-o zonă plată, plicticoasă a competiției de F1, așa că trebuia să se modifice ceva. Regulamentele s-au schimbat din nou, permițând de această dată motoare mai puternice și implementarea aripilor care să permită schimbarea aerodinamicii în timpul cursei.

Anul 2014

Au fost impuse motoarele turbocharged de 1,6 litri cu 6 cilindri, ceea ce a dus la o creștere a utilizării Sistemului Kinetic de Recuperare a Energiei (KERS). KERS stochează energie în timpul frânării și o eliberează în momentul accelerării pentru a oferi putere superioară.

Anul 2020

Mașinile au integrat multă tehnologie, cum ar fi și mișcarea pe longitudinală a volanului pentru a controla mai bine direcția. S-a muncit mult pe partea de aerodinamică, mașinile devenind adevărate opere de artă.

Pentru fanii Campionatului Mondial de Formula 1, evoluția mașinilor de Formula 1 în cei 70 de ani de existență este una incredibilă. @zhs


Trenul pe Hidrogen – începutul unei noi ere

Alstom sunt printre primii pionieri în această direcție a trenurilor pe hidrogen. Prin obținerea acestei performanțe, Alstom contribuie activ la viitorul tehnologiilor alternative, sustenabile.

Loading…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Leave a Reply